janelly-2019.reismee.nl

Weer goed aangekomen.

We zijn in Cervera de Pisuerga, volgens ons routeboekje, een levendig historisch stadje. Historisch zeker, maar voor levendig zijn we, denk ik nog te vroeg. We verblijven in Hotel El Roble, het heeft maar 2 sterren, maar op deze tocht, is het een van de betere met een ruime kamer, badkamer, alles mooiafgewerkt en goed onderhouden. Voelt dan meteen als heel luxe.

Zeker als we terugkijken op onze fietstocht van vandaag. We vertrokken vanmorgen uit Puente Almuhey, na prima geslapen te hebben en wederom een (noord?) Spaans ontbijt. Het ontbijt is niet zoveel bijzonders, cake, koffie en als je wilt meer cake en koffie. De dame achter de bar maakte echter alles goed. Ze vond het fijn om haar “Engels” een beetje te oefenen, stelde veel vragen, kon uitleggen waarom de WiFi het niet deed en wilde tot slot graag een foto van ons met haarzelf. Zo gezegd, zo gedaan. Wij in vol ornaat, naast onze fietsen op de foto en daarna weggereden........ de regen in richting Guardo en de CL626. Eerst een klim naar La Espina (1120 m) en dan door naar Guardo. Daar was het inmiddels 3,5 gr. C. Al vrij snel hielden we een koffiestop. Het regende zo stevig dat we nat, maar ook erg koud werden. Na een heerlijke koffie (dat kunnen ze hier), onze jassen en handschoenen drogen bij de kachel, konden we er weer even tegen. Guardo is best een grote plaats met een centrumfunctie en industrie, zoals smederijen, keramiek en glas. Toch zie je ook hier enige verschraling en weinig tot geen groei. Dat alles dan ook nog nat is, helpt niet mee. Na Guardo richting Velilla en het nationale park, Fuentes Carrionas. Vrij snel stuiten we op een reusachtige stuwdam, het begin van een supermooie tocht langs bossen en grillige stuwmeren. De wegen zijn buitengewoon goed en we slingeren langs dit bijzondere project. De enkele auto’s die we tegenkwamen, waren vast van medewerkers van het park of van bewoners van de dorpen die er nog zijn. Vele kilometers fietsen we namelijk alleen langs het stuwmeer en de overweldigende bergen, de dorpjes, de natuur en de koetjes, paarden, schapen, kippen enz. enz. diedaar vrij rondlopen.

Historische informatie: Deze route was al bij de Romeinen in gebruik. Alle inspanningen wegen ruimschoots op tegen de prachtige afwisselende natuur, met als achtergrond de hoge bergtoppen Curavacas en Las Lomas. Het plaatsje Camporredondo werd ten behoeve van de bouw van de stuwdam rond 1916 gesticht. Door veel watergebruik/behoefte elders in Spanje en toenemende droogte staat het peil in de meren zomers zo laag, dat vroegere wegen en muurtjes weer zichtbaar worden.

Omdat het er zo leeg en stil is, wordt het lastig om ergens een restaurant of een bar te vinden. Een paar keer vangen we bot, tot een meneer ons adviseert om door te fietsen tot Triollo. Dat was nog 8 km. Gelukkig hebben we altijd van alles bij ons en komen we niet om van de honger of dorst, maar we hadden, zeker deze regendag, best zin in een warme maaltijd. En jawel, we vielen met ons gatje in de boter. In een enorme, jeugdherberg achtige uitspanning waren we welkom en in no time hadden we gebakken spekjes, brood, wijn en water, salade, ieder een heerlijke, reuze kippenpoot en frietjes gekregen. Als toetje pudding en koffie na. Toen we hier in Triolloaankwamen, leek het droger te worden en toen we, goed gevuld, vertrokken scheen de zon. Dat maakte dat deze, weliswaar natte, maar mooie dag nog beter werd. We zijn op ons dooie gemakje, genietend van al het moois, richting Cervera de Pisuerga gereden. Meteen het Hotel gevonden en ons geïnstalleerd. Toen we nog even rond liepen in deze plaats, zagen we enorme zwarte wolken en bliksem boven de bergen. Fijn dat we weer goed aangekomen zijn.

Pim

Heerlijk, ben gewoon een beetje jaloers op jullie. Wat een mooie tocht weer

Ria van de Heijning

Wat mooi en leuk om jullie fietstocht te volgen. Doorzetters zijn jullie om zo in de regen en de kou te fietsen. De foto's van de natuur eergisteren waren prachtig vooral die van de waterval. Succes!

Sonja

Toch weer een flinke tocht, en nat....knap hoor. Hopelijk wordt het iets warmer!
Groetjes

EllyHoogveld

Vandaag ook de kaart ontdekt. Wat fietsen jullie ver van de zee. Vandaag hier flinke wind uit het NO en best fris. Maar wel de hele dag zon. Ondanks soms sneeuw zijn jullie vast al heel gekleurd. Mooie tocht en mooi beschreven. Ben ook jaloers.......

Patrick en Armande

Door de drukte nu pas in gelegenheid geweest om jullie prachtige verhalen van de reis tot dusver door te lezen. Armande en ik hebben al tegen elkaar gezegd; "dit gaan we later ook doen" (ik weet wat Jan gaat zeggen : "wacht niet te lang met later"). Door de mooie reeisverhalen worden helemaal meegezogen in de sfeer. Prachtig ook om te horen dat jullie de Spanjaarden ook zo luid vinden spreken, alsof ze een versterkertje in hun strottehoofd hebben. Geniet van het vervolg van de reis!!

Joep en Ine

Wat een tocht weer..!!!..Stiekem ook wel een beetje jaloers...Heerlijk om te doen zo samen..Wij zeggen ook vandaag weer...gegolfd met de meiden..Joep wel gefietst met zijn maten...het kan toch weer niet op als je maar gezond bent.....
Zet hem op voor morgen weer....Leuk om te lezen hoe het jullie verder gaat...Lieve groeten..Joep en Ine...

Marian Weert

Mooie verhalen. Jullie beleven heel veel. Verder een prachtige reis en hopelijk veel mooi weer onderweg.