janelly-2019.reismee.nl

Gelukkig een dagje gebleven!

Jawel, vandaag rondgehangen, gesjouwd in Pamplona, het was heel erg de moeite waard! Vanmorgen lekker rustig opgestaan, uitgebreid tijd genomen voor ontbijt en daarna de stad in. We namen de directe route (ca 1 km lopen) naar de lift, die ons van de benedenstad direct aflevert in de oude, historische bovenstad. Gisteren zijn we via de trap naar de oude stad geklommen, maar vandaag is het een soort van vrije dag, dus...... met de lift. Dan ben je ook wel meteen daar where the action is. Eerst even rondgewandeld. Overdag en met een zonnetje, zag het er veel vriendelijker uit dan gisterenavond toen het er wel interessant en gezellig was, maar ook een beetje morsig. Dat gevoel was weg nu er meer winkels open waren en er redelijk veel mensen op hun gemakje rond wandelden, er is weinig haast.

Het eerste bezoek brachten we aan de St. Nicolaaskerk, een gefortificeerde, middeleeuwse kerk. Ook hier een, zeer oude, houten vloer. Sfeervol. Daarna kwamen we op de Paseo de Sarasate, een hele ruime straat met een brede middenberm, waarop van alles gebeurd. Er staat ook een monument to the fueros, nogal megalomaan. Jan nam afstand om een foto te maken. Ik bestudeerde ondertussen de plattegrond. Een vriendelijke man sprak mij in het Engels aan en vroeg of hij kon helpen. Ik zei dat ik aan het kijken was waar we nu naar toe zouden gaan. Hij wilde me graag advies geven. Hij woonde al lang in Pamplona, was zelf Amerikaan en getrouwd met een Nederlandse uit Enschede. We hadden een leuk gesprek en daarna hebben we zijn adviezen zoveel mogelijk opgevolgd.

Eerst naar het grote plein: Plaza del Castillo. Dan richting Kathedraal. We hebben de Cathedral of Santa Maria la Real uitgebreid bekeken. Het is een architectonisch juweel uit de 14 - 15e eeuw, met zijn Neoclassistische gevel en het beeldhouwwerk van Ventura Rodriguez. Binnen vind je het graf van Carlos III, koning van Navarra en zijn vrouw. Prachtige beelden van hem en zijn vrouw, gehouwen uit albast door een Vlaamse kunstenaar. Ook het onderstel heeft bijzondere sculpturen, minutieus en zeer gedetailleerd uitgehakt. In dit geval door een Spaanse beeldhouwer. Verder is er een kloosteromgang, die wordt beschouwd als een meesterwerk in gotische stijl. We hebben slechts 3/4 kunnen zien, omdat er stevig wordt gerestaureerd, maar ook dat was prachtig. We hebben tot slot het museum van de kathedraal bezocht, waar we de tentoonstelling “Occidens” hebben bekeken. Bijzondere opstelling en prachtige stukken gezien. Veel om in ons op te nemen, maar zeker de moeite waard.

Toen werd het tijd voor de lunch, vonden wij, even rondgekeken in de straatjes waar we het beste konden eten (gezien het gekregen advies) en jawel, een plekje gevonden buiten op het Plaza San Francisco. Gewoon het menu genomen met enkele glazen rode Spaanse wijn, heerlijk salade, Jan vissoep, daarna lamsvlees en rund, toetje na en zeker anderhalf uur verder, waarin we veel hebben ervaren, gezien, genoten en gekletst stonden we op met een gevoel van tevredenheid, maar ook melancholie, omdat we morgen Spanje weer gaan verlaten.

We besloten om, nu we hier toch zijn, ook nog even richting de ”Bullring” te lopen. Nou we hebben hem gezien, weliswaar alleen van de buitenkant, maar toch een fiks gebouw. Wie we wel hebben gezien was Ernest Hemingway, maar dan als bronzen beeld voor de arena.

Tot slot terug gelopen langs het sjieke winkelgedeelte, ruime allee met prachtige, moderne winkels. Dan afgeslagen naar het noorden, richting Hotel. Het werd een beetje warmer/benauwder maar nog steeds prima. Ter verkoeling een stukje door het park: Jardines de la Taconera gelopen en van daaruit over de stadsmuur, terug naar de lift. Onderweg naar het Hotel nog een paar boodschapjes gedaan voor onderweg morgen. We zijn er dus weer klaar voor om naar St. Jean-Pied-de-Port te gaan.

Op dit moment onweert het .........  hopelijk is het morgen weer droog ;-(

Frans

Dag Elly en Jan, fijn om jullie verslagen te lezen en de foto's te zien. Spanje is een geweldig fietsland (als je een beetje rekening kunt houden met de etenstijden). Heb het met Ingrid een aantal keren doorkruist op de fiets en 2 jaar geleden van Neeltje Jans naar Gibraltar was weer een prachtige hernieuwde kennismaking met de fascinerende landschappen, lastige klimmen en de ongenaakbare zon (zelfs in september toen). Hoe lastig soms ook, het blijft een prachtervaring. Geniet ervan. Blijf schrijven en fietsen (of omgekeerd). Lfs Frans

Elly Hoogveld

Ik zit in Edinburgh..... en hoor net dat de Notre Dame in brand staat. Rare gewaarwording, dat kan toch niet.

Elly Deelen-Acke

Onvoorstelbaar!

Sonja

Lekker toch ook denk ik, eens een 'vrije' dag. Genieten van de omgeving en lekker eten en drinken op terras....Soort van vakantie!
Succes verder naar Frankrijk, blijf jullie volgen en geniet van de verhalen en de fotos!

Clary

Ik heb net TWO STEPS FORWARD, vertaald in het Nederlands als CAMINO, van Graeme Simsion en Anne Buist gelezen en een aantal beschrijvingen past bij jullie belevenissen. Een aardige toevalligheid. Misschien later, als jullie weer tijd hebben, aardig om te lezen. Sommige zaken zul je dan vast herkennen, alleen dan in omgekeerde volgorde, zoals jullie ook je route uit puzzelen. Goede reis verder.