janelly-2019.reismee.nl

Dagje Santiago!

Net terug in ons Hotel, de oude stad bezocht, heerlijk geluncht en wat boodschapjes gedaan voor vanavond en morgen. Nog niet gefietst, maar misschien doen we dat straks, nu moet Jan nog even wat organiseren en bijkomen. Het was ook best een actieve ochtend, ondanks dat we rustig zijn opgestaan en eerst hebben ontbeten met toast, boter, Jam en koffie. Meteen daarna zijn we op pad gegaan, gewandeld naar de oude stad met de wereldberoemde Kathedraal en het enorme plein, waar alle “Camino’s” samenkomen. Ook vandaag, niet dat het heel druk was, kwamen er fietsers en wandelaars aan, sommige euforisch, opgetogen, vermoeid en/of emotioneel. Jong en oud en vanuit alle windstreken. Het echte seizoen voor de pelgrims is duidelijk nog niet begonnen. Het was overal nog erg rustig. We zijn gezigzagt door oude straatjes, hebben de kathedraal van buiten en van binnen bekeken. Indrukwekkend, ook al werd hij volop gerestaureerd. De plaatsen, die voor de pelgrims belangrijk zijn, zoals de schrijn van St. Jacobs, konden ze nog bezoeken. Al met al is het hier goed gelukt om, met hun goed opgebouwde, maar ook vormgegeven, verhaal heel veel toeristen aan te trekken, waarmee een welvarende stad is opgebouwd.

De informatie voor deze laatste opmerking is duidelijk gemotiveerd in het:” Museum of Pelgrimage and Santiago”: Xunta de Galicië. Een prachtig, educatief museum, waar naast toeristen ook scholieren worden rondgeleid. Wij hebben zelfstandig rondgekeken en genoten van de ruimtes, de prachtige opstelling, de heldere films, maar vooral ook van een enorme verzameling aan kunstwerken en voorwerpen van vroeger en nu. Santiago heeft ook heel veel groen in de vorm van, best wel bijzondere parken. Een ervan leek wel een arboretum, omdat er veel verschillende soorten bomen, struiken en bloemen waren, maar vooral omdat bij iedere boom een bordje met de naam en oorsprong stond. Omdat de stad gelaagd is, konden we op verschillende plekken heel ver over bepaalde stadsgedeeltes kijken. Tot nu toe erg genoten, mede dankzij prettig weer. Niet heel warm of zonnig, maar voor een z.g. “Citytrip”, perfect.

We gaan nu nog even fietsen, dus tot later!

Terug. Ruim twee uurtjes onderweg geweest met de fiets. Was best weer lekker, zeker rijden zonder bagage, dan gaan we als een speer. Een goede test voor morgen. We hebben namelijk alvast het begin van onze reis (morgen) gereden. Dat ging natuurlijk een paar keer mis, maar uiteindelijk hebben we exact de route gevolgd en kwamen we een flink eind buiten de stad. Al met 19 km heen en terug.Dat geeft een goed gevoel, want uit ervaring weten we dat een stad, met de fiets verlaten, gauw een uur kost, terwijl het niet de kilometers zijn, die je dan normaal zou rijden. Een andere bijkomstigheid was, dat we onverwacht nog op een paar bijzondere plekken kwamen, o.a. Een van de stadspoorten, die we tot nu toe hadden gemist en een oude begraafplaats.

Ook hebben we weer positieve ervaringen met aardige, behulpzame Spanjaarden, maar ook werden we er meerdere malen aan herinnerd dat Spanjaarden harde stemmen hebben. Dat viel ons vooral op toen we gisterenavond, na een heerlijke maaltijd, in ons bedje wilde duiken en dat ook deden, maar onze buren nog klaarwakker waren. Ze keken TV en daarnaast moest er gebeld worden met de mama en de papa. We konden alles woordelijk volgen, als we Spaans zouden verstaan, maar ook nu was het behoorlijk dominant geluid. Omdat we altijd even lezen of puzzelen, konden we het wel even negeren, maar toen zij ook gingen slapen en alles uit ging, hoorden we de stilte......... heerlijk! We hopen dat het vanavond beter gaat. We eten zo nog wat op onze kamer, drinken koffie (Jan) of een theetje (ik), lezen nog wat. Ik duik nog even in bad en dan morgen echt op pad. We zijn in ieder geval heel tevreden met deze, goed besteedde dag in Santiago de Compostella. Tot morgen!

Joost en Etty

Jan en Elly, weer heel veel plezier op jullie fietstocht!

Sonja

1e verhaal alweer gelezen...voor morgen, een goeie start gewenst van jullie fietsvakantie. Succes en geniet van alles! Groet

Bregtje

Klinkt als een goed begin! Alvast een stille en fijne nacht gewenst xxxx

Elly Deelen-Acke

Bedankt Bregt, gaat vast lukken en anders lees je het morgen.
Voor jou en alle andere reagerende en andere volgers: fijn dat jullie er weer bij zijn.

Frans

Ik volg jullie met buitengewone belangstelling. Dat weet je!

Anita de Boevere

Een goed begin .... ik kijk uit naar jullie belevenissen. Voor nu, lekker slapen en morgen gezond weer op!

Cor en fini

Mooi Santiago met z’n speciale sfeer vanwege de pelgrims. Prachtige kathedraal maar hij was aan restauratie toe. Ik lees dat ze daaraan
begonnen zijn . Heel veel succes met de start van jullie fietstocht morgen.