janelly-2019.reismee.nl

Hotel de la Tour in St. Lizier.

10 voor 5 (16.50u.) en blij dat we aangekomen zijn in ons Hotel. Prima, nette kamer op de tweede verdieping, waar we wel alles zelf de trap op moeten sjouwen, maar dat doen we iedere dag, soms nog wel eens hoger. Niks mis mee. Alleen vandaag ietsepietsie zwaarder, waarschijnlijk, omdat we allebei niet zo heel goed geslapen hadden, om wat voor reden dan ook, maar ik denk ook omdat het een mooie, maar best warme dag was en aan het eind kregen we de laatste 25 km een stevige tegenwind. We waren even vergeten dat er ook nog tegenwind bestond.........

Ons vertrek vanmorgen ging prima. We hadden ontbeten, spullen en fietsen gepakt, opgeladen en vertrokken. Jan had wat minder gegeten dan normaal, maar kniesoor die daar op let. Dus en route. Het weer was nog iets bedekt, maar de vooruitzichten waren super. Niets in de weg. Langs Montegut, Aventignan, “Les Grottes de Gargas” , St. Martin en richting St. Bertrand-de-Comminges. Deze plaats ligt boven op een berg in een heel ruim dal. Je ziet de Kathedraal al van verre liggen. Grappig was dat er vanmorgen in de ontbijtzaal een enorm schilderij hing met een grote kathedraal op een berg en daaromheen enkele huizen. Het zei ons niks, maar we zagen numeteen dat dit het schilderij was. Behalve dat wat we zagen, ligt er hier ook een enorme historie.

Een beetje historie: deze stad heeft ooit 60.000 inwoners geteld. Het was toen, de Romeinse stad: Lugdunum Convenarum, in 72 v Chr. gesticht door Pompejus. Tot in de wijde omtrek zijn Romeinse villa’s, badhuizen, begraafplaatsen en garnizoensplaatsen gevonden. Hiervan is maar een gedeelte blootgelegd. We hebben een aantal zichtbare resten bekeken. Rond 400 werd de stad door de Vandalen verwoest. Daarna is hij weer gedeeltelijk opgebouwd. 200 jaar later maakten de Bourgondiërs het karwei af, het einde van een antieke stad. Pas in 1120 bouwt bisschop St. Bertrand een kathedraal met klooster op de puinhopen. In de 14e eeuw komt de stad tot grote bloei.

Na St. Bertrand fietsen we over de brug van de Garonne richting Barbazan. We komen onderweg een zevental kinderen tegen die paardrijles krijgen. Dan naar Sauveterre en Bagen, waar we even koffiedrinken voor een prachtig, kasteel met een enorme tuin, midden in het dorp. Jan blijkt zich dan niet zo goed te voelen, een algehele malaise, zegt hij. Omdat hij wel door wil rijden, spreken we af rustig aan te doen. Dus verder door het ruime dal, langs boerderijen, koetjes, schapen en dorpen.

We rijden al vanaf Lourdes, bijna aansluitend over de D26, maar soms gaan we er even af, zoals bij Ganties. We volgen de D83 naar Mane, heerlijk rustige, overzichtelijke route. In Mare proberen we te eten. Bij een Logis Hotel, maar de mevrouw raakte een beetje in de stress, ze had al een groep te eten en er kwam er nog een, dus.......... wij konden er niet meer bij. Iets verder op, ik geloof bij café/bar/restaurant “le Pont” of zo, waren we wel welkom. We mochten op het terras zitten met uitzicht op de rivier de Salat. Mooie, heldere brede rivier. Het was een Bourgondisch menu met een enorme Paas paté en croute, met ook nog een ei erin. Daarna kalfsvlees met frites ook weer veel en groot, konden we ook niet op. Gelukkig lukte dat wel met het toetje, een appeltaartje met vanillevla, 1aardbei en slagroom. Jan knapte er deels van op, maar het werd nog niet fameus. We hadden nog zo’n 20 km voor de boeg, gelukkig met een volledig opgeladen batterij, dus volle sjette (zegt Jan).

Een prachtige route langs een bijna overlopende rivier, de Salat, ik had er nog nooit van gehoord, maar ben onder de indruk. Een volle, luidruchtige, snel stromende rivier, waarmee op verschillende plekken energie wordt opgewekt en waarin mannen staan te vissen met een hengel. Het was eigenlijk een prachtige route, ware het niet dat we een stevige, constante tegenwind hadden. Als je dan al niet lekker bent is dat extra zuur. Gelukkig heeft Jan net een dutje gedaan en ik heb de indruk dat het wel goed komt. Morgen zou in principe, dat hebben we gisteren afgesproken, onze laatste fietsdag zijn van deze route, doel: Foix

Daarna met de trein naar Cahor en met de fiets naar Salviac. Ik hoop dat het gaat lukken, anders horen jullie het als eerste. Lieve groeten Elly en Jan.

Cor en fini

Chapeau. Jullie zijn er ,op een haar na , weer doorheen.
Knap maar ook altijd een beetje weemoed dat het weer voorbij .
Wel thuis in Salviac.
Lieve groeten.